Vastgoedinvesteerder Scheybeeck vroeg Koel-MY om de bestaande oude units in het bedrijfspand Parallelweg 92-96 te vervangen door een nieuw systeem voor koelen in de zomer en verwarmen in de winter. Dit alles in goed overleg met meerdere huurders in het gebouw, omdat ze enkele weken in de winter zonder verwarming zouden zitten. “We waren in 2019 al begonnen met onderhoud aan installaties in het pand en daar is ook deze vervolgvraag uit voortgekomen”, zegt Yvonne Bolhoeve, mede-eigenaar van Koel-MY.
“We hadden in het pand te maken met verschillende huurders. De productiviteit van deze bedrijven moest gewaarborgd blijven van de opdrachtgever”, zegt Yvonne. “Dat betekende in de praktijk goede afspraken maken met deze huurders. Ook al omdat de oude airconditioning gesloopt moest worden. Hierdoor hadden bedrijven tijdelijk geen verwarming, omdat de binnenunits per verdieping op meerdere buitenunits zaten. Goede communicatie was bij dit project dan ook essentieel.”
”Maatwerk was nodig om alles in goede banen te leiden. Zo hebben we een ’traject airconditioning’ per verdieping en per klant gemaakt in overleg met de opdrachtgever. Op deze manier konden we gericht communiceren en het overzicht bewaren en bewaken wat er al wel en niet was gedaan als het gaat om het installeren en gebruiksklaar maken van het systeem. Het hele systeem is via een Intelligent Touch Manager (ITM) te bedienen en te monitoren”, aldus Yvonne.
Scheybeek was zeer tevreden over de vorige Daikin-installatie van circa twintig jaar oud. Er was dan ook geen twijfel: ook het nieuwe systeem moest van Daikin zijn vanwege de betrouwbaarheid, duurzaamheid, energiezuinigheid en de lange levensduur.
Door de installatie van het systeem kan het hele kantoorpand nu gasloos worden verwarmd en gekoeld. Er is gebruikgemaakt van meerdere VRV-systemen met een hoge COP-waarde. Het energieverbruik gaat zodoende omlaag dankzij het optimaliseren van de seizoensprestaties.
De opdrachtgever en ook de huurders in het pand zijn meer dan tevreden. Het systeem functioneert prima en is dankzij de Intelligent Touch Manager makkelijk te bedienen en te controleren. De uitdaging in dit project zat ‘m vooral in de communicatie naar de opdrachtgever en de verschillende huurders in het pand toe. Dat is allemaal goed verlopen. Yvonne: “Aardig om te vermelden is dat Scheybeeck jaren geleden bij ons terechtkwam dankzij de Daikin Award die we in 2018 wonnen. Sindsdien is het een vaste klant waar we graag voor werken. Mond-tot-mondreclame is altijd leuk en bespaart ons ook nog eens reclamekosten!”